Voihan tulorekisteri!

Festum Accounting - Voihan tulorekisteri

Tulorekisterin käyttöä on nyt harjoiteltu melkein puoli vuotta. Tulorekisteristä ja sen ongelmista on kirjoiteltu jo varmasti melkein kyllästymiseen asti, mutta ajattelinpa minäkin muutaman rivin asiasta kirjoittaa.

Kyseessä on suurin muutos miesmuistiin koskien palkanlaskentaa. Odotukset ja pelot olivat mitä moninaisemmat vuoden vaihteessa. Osa peloista on osoittautunut aiheellisiksi, osa asioista on rullannut todella hienosti. Haasteita on riittänyt niin tiedon tuottajilla, ohjelmistotaloilla kuin itse tulorekisteriyksikölläkin. Ongelmaa alussa tuotti se, että useat ohjelmistotalojen ohjelmat eivät olleet vielä täysin valmiita, eivät taida olla vieläkään. Tulorekisterin toimivuus tai paremminkin toimimattomuus tuotti haasteita. Joka osa-alueella siis on jouduttu asiaa opettelemaan.

Vähemmän imartelevia käyttäjäkokemuksia

Edelleenkin tulorekisteri usein hidastelee ja ruuhkautuu, esimerkiksi kuukauden viimeisen päivän palkkojen laskennan yhteydessä. Tulorekisteriin tehtävät muutokset ja korjaukset ovat hitaita ja rekisterin käyttö kankeaa, mutta varmasti sekin kehittyy ajan saatossa. Osa asiakkaistamme, jotka itse laskevat yrityksensä palkat totesivat tulorekisteriin ilmoittamisen niin hankalaksi ja työlääksi, että ulkoistivat ilmoittamisen meille.

Tähänastinen käyttäjäkokemus on kyllä ollut sellainen, että ei palkanlaskijan työmäärä ainakaan ole vähentynyt, päinvastoin työn määrä tilitoimistoissa on lisääntynyt huomattavasti. Käyttö on toki helpottunut ja alun alkukankeudet on voitettu. Uskon kuitenkin, että työtä riittää jatkossakin. Vieläkään ei täysin uskalla luottaa, että lähetetty tieto on oikein tulorekisterissä, vaan se pitää käydä siellä tarkistamassa.

Virheitä pystytään korjaamaan

Uskallan epäillä, että tulorekisterissä on edelleen virheellisiä palkkatietoilmoituksia, jotka johtuvat joko tiedon tuottajan osaamattomuudesta tai teknisistä ongelmista. Onneksi näitä virheitä pystytään korjaamaan vielä pitkään.

Toivoisin myös, että tulorekisterin tiedottaminen paranee. Nyt toisinaan on luultu, että virhetilanteessa virhe on tilitoimistossa, mutta vika onkin ollut tulorekisterin päässä, ja monet ovat turhaan taistelleet korjatakseen virheen.

Tulorekisterin tulevaisuus

Tulorekisteri on tiedottanut, että alkuvuoden kokemusten perusteella edessä onkin enemmän työtä, kuin mitä he olivat ennakoineet. Vuonna 2020 tulorekisterin tietojen käyttäjäksi tulee yli 400 organisaatiota. Käyttäjiksi tulevat mm. kaikki kunnat, vahinkovakuutusyhtiöt, työttömyyskassat, työsuojeluviranomainen, Työllisyysrahasto jne. On ehdotettu, että eläke- ja etuustietojen ilmoittamisvelvollisuus siirretään alkamaan vuoden 2021 alusta.

Tulorekisteristä on luvattu, että parannuksia on tulossa vielä tämän vuoden aikana. Verohallinto ja Taloushallintoliitto tulevat tekemään yhteistyötä, ja näin tilitoimistojen terveiset ja kehitystoiveet menevät eteenpäin.

Uusia ohjeistuksia

Joitakin uusia ohjeistuksia on jo tullutkin. Esimerkiksi jos yrittäjällä puhelinetu käsitellään palkanlaskennassa tammikuussa etukäteen koko vuodelta, voidaan puhelinetu ilmoittaa myös tulorekisteriin etukäteen kerran vuodessa. Edellytyksenä on, ettei saajalle makseta muuta tuloa tai etuutta, sekä maksettava tulo ei saa olla työeläke-, työttömyys- eikä työtapaturma- ja ammattitautivakuutusmaksujen alaista, kuten YEL-vakuutetuilla osakkailla. Alun perinhän ohjeistus oli, että pelkkä puhelinetukin piti ilmoittaa kuukausittain tulorekisteriin.

Mielenkiintoista seurata mitä loppuvuosi ja vuoden vaihde tuo tullessaan.

– Kirsi

Festum Accountingin Satakunnan aluejohtaja Kirsi Keipi on erikoistunut palkanlaskentaan.