Taloushallinto 2025: Kolme vinkkiä asiantuntijoilta

Tilinpäätöskiireiden keskellä ja viime vuodesta kokemusta rikkaampana rohkenin eilen häiritä meidän Tampereen toimipisteen asiantuntijoista Maiju Lykoudista ja Mirka Kannistoa.

 

Kirjoittanut: Petteri Putkonen, aluejohtaja

Pyysin heitä kertomaan, mitä terveisiä he lähettäisivät yrittäjille tai taloushallinnon vastuuhenkilöille petrattavista asioista vuodelle 2025. Tositteiden toimittamista ja riittävän ajoissa ei lasketa tähän mukaan 😉

Myyntisaamiset haltuun

Liian vähän kiinnitetään huomiota myyntisaamisprosessiin. Yrittäjä, seuraa asiakkaiden maksukäyttäytymistä ja luo yritykselle perintäprosessi. Huomauttele, tarvittaessa laita juridiseen perintään. Hyödynnä tilitoimiston ammattilaisia ja Netvisorin monipuolisia mahdollisuuksia saatavien hallintaan. Keskitä laskutus Netvisoriin. Täältä pääset katsomaan webinaaritallennetta saatavien hallinnasta

Tilinpäätösvaiheessa pysähdy hetkeksi miettimään, mitkä saamiset ovat oikeasti valideja. Kirjaa epäkurantit saamiset alas. Cash is king!

Kaupparekisteritiedot ja tilintarkastajan valinta

Kaupparekisterissä usein esim. yrityksen osoitetiedot tai esimerkiksi tilintarkastajan tiedot ovat virheelliset. Perintäyhtiöt perinnän edetessä lähettävät trattakirjeet kaupparekisterissä olevaan postiosoitteeseen, virheelliset tiedot voivat aiheuttaa kulujen lisäksi turhan maksuhäiriömerkinnän. PRH voi määrätä laiminlyöntimaksun vuodesta 2025 alkaen yrityksille, jotka eivät PRH:n kehotuksesta huolimatta korjaa kaupparekisteritiedoissa olevia puutteita tai virheitä.

PRH valvoo nykyisin entistä tehokkaammin tilintarkastusvelvollisuutta. Sen lisäksi, että usein kaupparekisteriin on jäänyt vanhentunut tilintarkastajan tieto, yhtä usein tilintarkastaja jää valitsematta, vaikka rajat olisivat ylittyneet.

Tilintarkastaja voidaan jättää valitsematta, jos sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt enintään yksi seuraavista edellytyksistä:

  • taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa
  • liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa tai
  • palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.

Kaupparekisteriin muutosilmoitukset ovat maksuttomia ja ne on helppo tehdä sähköisesti ytj-palvelussa. Me mielellämme autamme!

Ota hetki aikaa HR-asioille

Kela-hakemus työterveyshuollon kustannuksista 6 kk tilikauden päättymisen jälkeen? Kelan korvausluokka? Työterveyshuollon järjestäminen ja täydentäminen vapaaehtoisin lisävakuutuksin? Kela-sairauspäivärahahakemukset? Lomapalkan laskenta ja lomapalkkavaraukset kirjanpidossa? Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen ennakkopalkkasumma ja ammattiluokkien vaikutus maksuun?

Monipuoliset HR-asiat ovat haastava kokonaisuus. Niiden kanssa ei tarvitse yksin taistella, mutta asiantuntijamme kannustavat myös perusteiden itseopiskeluun. Se mahdollistaa entistä paremman suunnittelun, sujuvat talousprosessit ja useissa tapauksissa selvää kustannussäästöä!

Me mielellämme autamme ja olemme teitä varten myös vuonna 2025! Katso talouden johtamisen palvelumme täältä.

Talouden johtaminen -webinaaritallenne

Taloushallinto on monitahoinen konsepti, johon kuuluu niin arjen tekemistä kuin strategisiakin päätöksiä. Voit kurkata aiemman webinaarimme talouden johtamisesta täältä 

Kaipaatko sparrausta talouden johtamisen kanssa?

Joskus ulkopuolisen ammattilaisen näkökulma avaa uusia mahdollisuuksia kehittää talouden hallintaa. Sparrauksesta saat käytännön vinkkejä ja työkaluja, joilla talouden johtaminen on läpinäkyvämpää ja tuloksellista. Olen mielelläni avuksi, jos haluat kehittää näitä asioita omassa yrityksessäsi.

Petteri Putkonen
Aluejohtaja
Pirkanmaa & Pääkaupunkiseutu

044 9744 490
petteri.putkonen@festum.fi

www.festumaccounting.fi

Tai pyydä tarjous täältä!

Sinua saattaa kiinnostaa myös