Kahden vuoden rekrytointiputken kokemuksia tilitoimistosta

Olemme Festum Accountingilla olleet kaksi vuotta todella aktiivisia rekrytointimarkkinoilla. Tarve rekrytoinneille on syntynyt lisääntyneestä asiakasmäärästämme. Oikeastaan kaikki sai alkunsa viisi vuotta sitten, kun oivalsimme, että panostamalla myyntiin, on mahdollista saada myös kauppaa. Aika perustavanlaatuinen ja ainutlaatuinen oivallus siis.

Kirjoittanut: Janne Eurén, toimitusjohtaja, Festum Accounting Oy

Myyntiin panostaminen on tuonut meille tietysti liikevaihdon kasvua, mutta myös tarvetta uusille ihmisille. Olemmekin saaneet kerryttää kokemusta rekrytoinneista lähes kuukausittain kahden vuoden ajan.

Tilitoimistoalan henkilöstön liikkuvuus

Tilitoimistoala on hyvin tasainen ala ja suhdanteet eivät sitä isommin heiluta. Tämä tietysti aiheuttaa työntekijöiden liikkuvuuteen hitautta, koska harva tilitoimisto irtisanoo tai lomauttaa henkilöstöään. Työntöä ulospäin tilitoimistoista ei näistä syistä juurikaan ole.

Muita syitä tietysti sitten löytyy, sillä ihmisillä on tapana välillä hakea elämäänsä muutosta ja myös työnantajan kanssa voi asiat olla hankauksesta syystä tai toisesta. Omalle kohdalle, kun sattuu työntekijän lähtö, tuntuu se aina tosi pahalta. Kokemus on kuitenkin opettanut, että kaikesta aina selvitään ja tietty vaihtuvuus luo myös uusia mahdollisuuksia.

Nuoret lupaukset taloushallinnon alalla

Uusia, opintonsa päättäneitä nuoria, tulee työelämään vuosittain. Samalla suuret ikäluokat eläköityvät. Nuorissa huomaa sen, että sitoutumisen aste ei välttämättä ole kovin korkea. Nuorena on tapana mennä tuulen mukana ja tarttua kaikkiin mahdollisuuksiin, mitä eteen tulee.

Nämä ovat tilitoimiston kannalta pahimpia mahdollisia hetkiä. Palkataan henkilö, ja samalla jätetään joku muu palkkaamatta. Käydään läpi perehdytysprosessi, opetetaan tavoille ja tutustutetaan asiakkaisiin. Sitten työntekijä saakin tarjouksen jostain muualta ja päättää lähteä.

Tilitoimistoissa tämä on erityisen hankalaa, sillä meillä ei seistä koneen vieressä linjalla. Asiakassuhteemme perustuu luottamukseen ja kaikilla meidän työntekijöillemme, myös uusille, nimetään omat vastuuasiakkaansa. Juuri, kun asiat saadaan sujumaan ja asiakas on opittu tuntemaan, niin taas joudutaan aloittamaan alusta. Ymmärrän asiakkaiden turhautumisen näissä kohtaa.

Rekrytointikumppanit ja tilitoimistot

Rekrytointifirmat ovat todella aktiivisia ja ottavat yhteyttä todella ahkerasti. Välillä olen miettinyt, että kannattaako olla yhteydessä sellaiseen potentaaliseen asiakasyritykseen, jolla rekrytointi on jo käynnissä. Usein myyjä nimittäin sanoo, että huomasin, että teillä on rekrytointi käynnissä. Siinä vaiheessa päätökset rekrytointikumppanista on monella jo tehty.

No – ehkä seuraavaa kertaa varten kannattaa omia palveluita kuitenkin markkinoida ja toisaalta osa rekrytoi myös itse, käyttämättä kumppania.

Rekrytointi ja sosiaalinen media

Todella tärkeää tänä päivänä rekrytoinneissa on sosiaalisen median hyödyntäminen. Passiivisia työnhakijoita on paljon enemmän, kuin aktiivisia. Aktiiviset työnhakijoilla on useimmin ansioluettelot ja hakemus valmiina tehtynä ja työpaikkaa haetaan monista eri kanavista.

Passiiviset työnhakijat sen sijaan ovat vasta mielessään pohtineet jotakin muutosta, mutta eivät ole vielä tehneet asian suhteen mitään. Tällaiselle henkilölle, oikeaan kohtaan osuva oikeanlainen viesti, voi olla kimmoke ottaa härkää sarvista ja lähteä toteuttamaan omaa muutostaan.

Vinkkinä muuten, Festum Accounting löytyy nykyään myös Instagramista LinkedInin ja Facebookin lisäksi!

Alueellisia eroja

Alueellisesti huomaa, että pääkaupunkiseutu on ilman muuta vaikein alue rekrytoida meidän alallamme. Varsinkin nuoria kiinnostaa isot tilitoimistoketjut ja konsulttitalot, jotka lähestulkoon kaikki toimivat pääkaupunkiseudulla.

Vaikka mekin kuulumme kokomme puolesta keskikokoisiin tilitoimistoihin, huomaa, että kiinnostus pääkaupunkiseudulla meitä kohtaan ei ole sama, kuin muualla. Tämä ei kuitenkaan meille ole nykyään kovin iso ongelma, sillä nykyisen sähköisen taloushallinnon myötä, asiakkaiden ja meidän työntekijöidemme sijainti, ei ole enää niin tärkeä asia, mitä se oli aikaisemmin.

Tämä antaa meille myös rekrytoinneissa mahdollisuuksia katsoa vähän omia nurkkiamme kauemmaksi. Toki pitää myöntää, että uusien työntekijöiden sitouttaminen etätoimistolta käsin on haastavampaa, kuin toimistolta.

Olemme onnistuneet rekrytoinneissamme hyvin, siinä suhteessa olemme olleet onnekkaita. Olemme saaneet hyviä ihmisiä ja toivomme heidän viihtyvän meillä pitkään.

Katso videolta, miten pidämme työntekijöistämme huolta!

Meillä työskentelee taloushallinnon asiantuntijoita muun muassa kirjanpidon, palkkahallinnon ja talouskonsultoinnin parissa. Hyödynnämme automaatiota ja tekoälyä rutiinitehtävissä ja näin vapautamme aikaa haastavampiin ja mielekkäämpiin työtehtäviin.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Tilitoimiston vaihtaminen

Käytännössä tilitoimiston vaihtaminen tarkoittaa talous- ja palkkahallinnon tietojen siirtoa tilitoimistolta toiselle. Katso, mitä kaikkea tarvitaan t…