Automaatiot ja tekoäly taloushallinnossa vapauttavat aikaa asiakaskokemukselle

Tilitoimistojen arki heijastuu suoraan tehtävään asiakastyöhön ja asiakaskokemukseen. Jos aika kuluu manuaalisesti rutiinitöiden tekemiseen, syvemmälle asiakasyhteistyölle harvoin jää aikaa niin paljon, kuin taloushallinnon ammattilainen haluaisi.

Automaatioilla ja tekoälyllä voidaan hoitaa esimerkiksi ostolaskujen käsittelyä, eli tiliöintiä, asiakastarkastuskiertoa ja tiliotteiden kirjausta. Asiakkaan kanssa sovitaan, mitkä laskut voivat mennä suoraan automaation läpi.

Ajansäästö jopa tunteja päivässä

Festum Accountingin laskenta-asiantuntija Eeva-Maria Hellman käyttää työssään päivittäin automaatioita ja tekoälyä.

– Ajansäästö riippuu hieman yhtiöstä, mutta rutiineista vapautuu työaikaa huomattavasti, jopa tunteja, joka päivä asiantuntijatyöhön. Meillä käytössä oleva Accode poistaa paljon rutiininomaista tekemistä esimerkiksi ostolaskujen käsittelyssä, Hellman kertoo.

Automatisoituja laskuja voivat olla esimerkiksi vuokrat tai auton rahoituslasku, jotka ovat kuukaudesta toiseen samanlaisia. Tekoälyn avulla tiliöinti onnistuu helposti.

– Toki alussa menee hetki, että opettaa tekoälyn tekemään tietyn kaavan mukaan, mutta kun tekoäly on kaavan oppinut, siihen voi luottaa ja keskittyä haastavampiin työtehtäviin, Hellman sanoo.

Tekoäly taloushallinnossa mahdollistaa asiakaskehityksen

Hellman kertoo, että hänellä on nykyään paljon enemmän aikaa olla asiakkaan asioiden kanssa. Rutiinien vähentyessä asiakaskehitys lisääntyy ja samalla asiakaskokemus paranee.

– Hoidan itse sekä yritysasiakkaita että taloyhtiöasiakkaita. Kenelläkään asiakkaallani ei ole ollut vielä pahaa sanottavaa siitä, että pystyn antamaan aivan eri tavalla palvelua ja olemaan enemmän läsnä, Hellman nauraa.

– Myös työkavereilta olen kuullut positiivista palautetta, kun on aikaa tehdä aitoa asiantuntijatyötä ja tarkkailla erilaisia asioita, hän jatkaa.

Asiakaskokemus merkitsee tilitoimiston valinnassa

Viime vuosien haasteet ovat nostaneet asiakaskokemuksen merkityksen aivan uudelle tasolle, kun kyse on yrityksen taloudesta. Verosuunnittelu, talouskonsultointi, ohjelmistokonsultointi ja muu erityisasiantuntija-apu ovat olleet tervetulleita komponentteja tilitoimin kanssa tehtävässä yhteistyössä. Näin kokee esimerkiksi HC Ässät Pori Oy:n toimitusjohtaja Mikael Lehtinen.

– Tilitoimisto on meillä sellaisessa roolissa, kuin meillä olisi oma talouspäällikkö. Tilitoimiston kanssa käydään päivittäin läpi asioita taloushallintoon liittyen. Arvostan todella paljon sitä, että saamme monipuolista apua arjen haasteisiin, Lehtinen toteaa asiakastarinavideolla.

Eeva-Maria Hellman

Eeva-Maria Hellman työskentelee Porin toimistolla laskenta-asiantuntijan tehtävissä ja johtaa Hausvise-tiimiä, joka keskittyy Hausvise-isännöintitoimistojen taloyhtiöasiakkaiden kirjanpitoon.