Tuleeko sinulle myyntiprosessista ensimmäisenä mieleen kauppojen klousaaminen? Myyntiprosessi ja sen sujuvuus vaikuttaa positiivisesti myös talouden riskienhallintaan. Pirkanmaan aluejohtajamme Petteri Putkonen avaa ajatuksiaan myyntiprosessin vaikutuksista, niin hyvässä kuin pahassakin.
Moni yritys ja yrittäjä ei panosta oman näkemykseni mukaan riittävästi tehokkaaseen myyntiprosessiin, tai ajattelee sitä vain kauppojen klousaamisena. Myyntiprosessi on kuitenkin mielestäni kokonaisuus, joka vaikuttaa niin yrityksen tulokseen, rahoitukseen sekä resurssien tehokkaaseen käyttämiseen itse liiketoiminnan kehittämiseen.
Avaan ajatusta.
Myyntiprosessi ja riskienhallinta
Ennen kaupan syntyä olisi hyvä perehtyä asiakasriskiin eli luottotappiomahdollisuuteen tai maksukäyttäytymiseen. Mitä suuremmat kaupat, sitä tärkeämpää riskienhallinta on. Julkisista tiedoista saat historiatietoa esim. maksuhäiriöistä, mutta se ei kerro vielä sitä, että saatko asiakkaalta rahasi takaisin normaalisen sopimusehtojen puitteissa.
Mikäli asiakkaalla onkin maksuhäiriöiden lisäksi luotonvalvojien omissa rekistereissä merkittäviä maksuviivetietoja, niin asiakasriski on ilmeinen. Luottotappiot vähentävät suoraan yrityksesi tulosta, sekä heikentävät maksuvalmiuttasi. Koita siis miettiä myös riskienhallintaa oleellisena osana myyntiä!
Laskutus ja myyntiprosessi – laskuviive vaikuttaa suoraan omaan maksuvalmiuteesi
Kun sopimus on tehty ja on laskutuksen aika, on tärkeää saada laskut nopeasti liikkeelle. Laskutuksen pitäisi olla yrityksen juhlapäivä, mutta turhan usein sitä viivytellään tai siirretään. Miksi ihmeessä? Usein kysymys on kiireestä, mutta melko usein vielä ei ole käytössä hyviä laskutustyökaluja ja laskut tehdään Exceleillä tai Word-pohjilla.
Laskutusviiveet näkyvät niin omassa maksuvalmiudessa, kuin lisääntyneinä kuluina yrityksen tuloslaskelmalla erilaisina perintä- tai rahoituskuluina, kun omat laskut maksetaan viiveellä tai käyttöpääomarahoitusta joudutaan ottamaan rahoittajilta. Heitä siis kiireet sivuun ja priorisoi laskutushetki, sekä hommaa tehokasta laskutusta varten hyvät työkalut!
Myyntisaatavien kotiuttamiseen hyvä keino
”Kun sekin asiakas maksaa aina kun jaksaa”
”Kyllä meillä rahaa on, mutta kun asiakkaat eivät maksa velkojaan”
”Joudutaan myymään laskuja eteenpäin, kun asiakkaat eivät maksa ja tämä vähentää meidän katteitamme”
Näinhän se menee. Myyntisaatavien kotiuttamiseen on mielestäni vain yksi hyvä keino: systemaattinen perintäprosessi, joka hyvin hoidettuna ei vaaranna asiakassuhdetta. Yritykset ovat samassa veneessä, ymmärtävät yskän, mutta aika usein tilanne myös johtuu siitä, että asiakkaan reskontra ei ole ajan tasalla ja maksut jäävät hoitamatta.
Ystävällinen muistutus usein hoitaa jo asian kuntoon. Valitettavasti ilman kunnollisia laskutusohjelmia oma perintä on liian työlästä, siinä sivussa omaa reskontraa hoidetaan mitä erilaisin keinoin. Mieti oma laskutus- ja perintäprosessi kuntoon, tee sitä systemaattisesti!
Myyntiprosessiin apua Festum Accountingilta?
Festumilla pystymme auttamaan sinua tehokkaan myyntiprosessin käyttöönotossa. Netvisor-ohjelmisto tarjoaa erilaisia ratkaisuja nykyaikaisiin työvälineisiin. Aika on rahaa ja Cash is King!
Netvisor Store – mitä kaikkea Netvisoriin saa liitettyä?
Kirjoittanut
Petteri Putkonen
Aluejohtaja
Festum Accounting
044 9744 490
petteri.putkonen@festum.fi