Yrityssaneeraus, palvelun myyjän kauhu?

Presidenttimme Sauli Niinistö taannoin nosti esille tasapainoisen talouden ja velkaantumisen realismit, ja totesi, että ”boomerit eivät ehkä olleetkaan väärässä”.

Kirjoittanut: Petteri Putkonen, aluejohtaja

Vähän samat fiilarit tulevat mieleen, kun on tarkkaillut tämän laskusuhdanteen aikana asiakasriskien miettimisen tärkeyttä. Se ei ole pois muodista, mutta on tainnut noususuhdanteessa vain unohtua.

Monet palvelujen ja tuotteiden myyjät ovat saaneet näpeilleen, kun asiakas on yllättäen hakeutunut yrityssaneeraukseen tai mennyt konkurssiin. Omat saatavat jäävät jumiin saneerausvelkoihin, joihin kohdistuu perintäkielto. Velkojien luottamus yritykseesi menetetään ja v-käyrä nousee.

Yritys hakeutuu yleensä saneeraukseen, kun yritys on vähintäänkin tullut siihen pisteeseen, että ei suoriuduta veloista, mutta toiminta on kutakuinkin vielä voimissaan. Käytännössä pk-sektorilta havaintonani on, että saneeraukseen hakeudutaan, kun se itse on jo housuissa ja kaikki likviditeetti on menetetty.

Olkoon sitten konkurssi tai yrityssaneeraus, lopputulema on melko sama: myynnit tullaan kirjaamaan luottotappioksi tai niitä pieniä saamisten rippeitä saadaan odotella vuosia. Se ei paljon mieltä lämmitä, kun usein itse myyjä painii toiminnan rahoitushaasteiden parissa.

Mitä yrityssaneeraus tarkoittaa ja miten myyjä voi pienentää asiakasriskejä?

Yrityssaneerauksen tarkoituksena on aikaansaada velkajärjestely (esim. velan määrää leikataan) sekä tervehdyttää elinkelpoinen yritystoiminta.

Saneerausmenettelyn vaiheet ovat:

  • saneeraushakemus lähetetään käräjäoikeuteen
  • saneerausmenettely aloitetaan tai hakemuksesi hylätään
  • prosessin jatkuessa laaditaan saneerausohjelmaehdotus
  • käräjäoikeus vahvistaa saneerausohjelman

Saneerausohjelman tulee sisältää toimenpiteet, joilla velallisyrityksen liiketoiminta pyritään elvyttämään. Saneerausohjelmaan sisältyy maksuohjelma, jossa määrätään velkojen maksusta. Se sisältää usein velkavastuiden uudelleenjärjestelyjä, joilla pyritään edistämään velallisyrityksen maksukykyä. Siinä voidaan muuttaa muun muassa velkojen maksuaikataulua ja alentaa luottokustannuksia tai maksettavan velan määrää.

Yrityssaneerauksen onnistuminen on kiinni monista asioista. Harvoin se onnistuu. Varma fakta kuitenkin on, että pienvelkoja siitä aina kärsii, joka käytännössä tarkoittaa normaalia liikesuhdetta.

Miten asiakasriskien pienentämistä voisi suunnitella?

Bisnekseen kuuluvat aina riskit. Mutta fiksummin toimien niitä voi pienentää mm. seuraavin keinoin:

  • Pyri luomaan pitkäaikaisia hyviä asiakassuhteita. Keskinäinen luottamus auttaa myös haastavina aikoina.
  • Tutki uuden asiakkaan kohdalla asiakkaan kohdalla asiakasriskejä, kuten olemassa olevia maksuhäiriöitä ja muita talouslukuja. Maksullisia palveluita on tarjolla runsaasti.
  • Huolehdi laadukkaasta ja jämäkästä perintäprosessista. Paras perintäkeino on aina soittaa asiakkaalle, jos isompi saatava on auki. Käynnistä perintäprosessi, jos et saa vastakaikua, silloin on turha miettiä enää hyvää asiakaskokemusta.

Luottotappiotonta syksyn jatkoa,
Petteri

Kaipaatko apua perintäprosessin luomisessa?

Me Festumilla pystymme auttamaan hyvän perintäprosessin luomisessa. Netvisor tarjoaa hyvät automaattiset maksumuistutuspalvelut ja asiantuntijamme auttavat asiakasriskien arvioinnissa!

Yhteystiedot

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Tilitoimiston vaihtaminen

Käytännössä tilitoimiston vaihtaminen tarkoittaa talous- ja palkkahallinnon tietojen siirtoa tilitoimistolta toiselle. Katso, mitä kaikkea tarvitaan t…